I den här artikelserien presenterar vi stöd till företagare kring den juridik som omger e-handel, även kallat e-commerce. Det handlar om krav på information, marknadsföring, leverantörsavtal och köpvillkor, med mera. Detta är särskilt nyttigt för dig som avser starta en webbutik och är ny inom ”att sälja saker på nätet”, men även för dig som ser ökad trafik på din webbplats. Utmaningar är också möjligheter. Rätt hanterad är kunddata, som bekant, den nya oljan.
***
Får man bedriva företag hursomhelst? Kort svar: nej, det får man inte. När du som företagare säljer något i din webbshop ingår du ett avtal med din kund. För varor som säljs online gäller särskilda regler, till exempel ofta en för kunden oinskränkt rättighet att ”ångra sig” inom viss tid. Konsumenträtten kan vara rätt snårig. Det gör den tyvärr inte mindre obligatorisk för dig som företagare.
För att bespara dig sakkunskap om e-handelslagen, lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, avtalsvillkorslagen etc., vilka istället vi inbillar oss ha koll på, kommer här en lista med saker att tänka på och fällor som du bör undvika, för att börja din resa till en webbaffär som följer lagen och inte ger dig problem längre fram.
Denna artikel fokuserar på de så kallade ”allmänna villkoren” som följer med köpet. . Allmänna villkor är helt enkelt standardiserade villkor som är en del av ett avtal. När du säljer något i din webbshop ingår du ett avtal med din kund. De allmänna villkoren konkretiserar avtalsinnehållet, dvs. vad du och din kund faktiskt har kommit överens om runt kundens köp. Genom att använda allmänna villkor ser du alltså till att du får en bra och komplett överenskommelse med din kund, samtidigt som du kan säkerställa att du skyddar dig rent legalt.
Innan ett köp ens är genomfört (innan du ens alltså sålt något), finns det krav som din webbplats måste uppfylla:
- Din potentiella kund måste vara myndig (eller har förmyndarens samtycke) vilket bör framgå av dina allmänna villkor, även om det för många webshopar kan vara svårt att kontrollera ålder redan när någon lägger en produkt i varukorgen. Å andra sidan förutsätter betalning vanligtvis att kunden i fråga är myndig (oavsett om det handlar om kortbetalning eller köp mot faktura).
- Du måste lämna viss information till kunden innan köpet (dvs. innan avtal ingås). Informationen ges ofta i de så kallade allmänna villkoren, som kunden behöver bekräfta (”klicka i”) före köpet. Det må vara en av internets största lögner, att användaren av webbsidan också har ”läst villkoren”, men icke desto mindre nödvändig för att du ska ha fullgjort dina skyldigheter. Du behöver även tillförsäkra att kontaktuppgifter och fullständigt pris finns på din webbplats. Du kan alltså inte smyga med eventuell tillkommande skatt och frakt.
- Det är också du som har bevisbördan för att kunden faktiskt bekräftar att hen har tagit del av villkoren, och dessutom har du bevisbördan för vilka villkor som kunden faktiskt har accepterat. Det här innebär att du ofta behöver säkerställa att din webbshop har en teknisk lösning som gör att du i efterhand kan visa vad en kund har accepterat och inte, i form av allmänna villkor.
Att skriva allmänna villkor är inte raketforskning, men heller inte så enkelt som att använda en standardtext rakt av. Även om det förstås går att hitta inspiration i andras villkor finns det vissa delar i allmänna villkor som det är extra viktigt att du anpassar till din egen verksamhet. Villkoren behöver exempelvis ange:
- egenskaper hos den produkt eller tjänst som du säljer
- priser och eventuella abonnemangs- eller rabattstrukturer
- betalningsalternativ och betalningsvillkor
- leveransalternativ och leveransavgifter
- hur ångerrätt rent praktiskt ska hanteras*
- hur reklamationer rent praktiskt ska hanteras
- hur eventuella garantier fungerar
- eventuella begränsningar av ditt ansvar
Om du säljer en tjänst är det också viktigt att villkor om till exempel tillgänglighet, förändringar och rättigheter faktiskt är anpassade till den tjänst du säljer.
Krångligt? Njae, inte om man som vi – tillsammans med våra kunder – har gått igenom processen förut. Fastnar du, finns givetvis hjälp att få (till fast pris) av oss.
Till sist några sammanfattande ord på vägen. Genom bra och tydliga allmänna villkor minskar du risken för missförstånd och knepiga kundärenden. Ta gärna inspiration av andra när du tar fram dina villkor, men glöm inte att de måste fungera för just DIN verksamhet. Är det något som verkar oklart, eller om du undrar som faktiskt gäller rent juridiskt – ta hjälp!
*Denna blankett kan enligt lag användas när kunden vill ångra ett avtal. Kunden har även möjlighet att ångra sig på annat sätt än med blanketten men rekommenderas alltid att spara underlag som visar att han eller hon har ångrat sig.
Läs våra andra artiklar i denna artikelserie:


