Att kunna erhålla och tillhandahålla vård har aldrig varit lättare än idag, tack vare digitaliseringens utveckling. En uppsjö av e-hälsobolag har växt fram – såsom KRY, Min Doktor m.m – som möjliggör digital kontakt med läkare, psykologer, sjukgymnaster och andra vårdgivare som kräver en legitimation, eller andra aktörer som verkar inom området välmående (hädanefter kallade ”Experter” i artikeln). De digitala plattformarna skapar nya sätt att organisera verksamheten och ibland uppstår en svårighet att avgöra vem som har vårdgivaransvaret och således ansvarar för patientsäkerheten. Då detta är en relativt ny bransch finns det risk att en del verksamheter hamnar inom gråzonen och det finns i princip ingen praxis att tillämpa som vägledning, vilket gör rättsläget oklart.

 

Har ni utvecklat en digital plattform/app och är osäkra på om ni måste anmäla er som vårdgivare? Reglerna är snåriga och gränsdragningen är inte enkel. I denna artikel följer en initial vägledning för att bedöma om ni tillhandahåller hälso- och sjukvård – och om så är fallet – är ni vårdgivare eller Experterna? Ett tydliggörande framförs även av det ansvar som följer av att vara vårdgivare.

 

Hälso- och sjukvård, sjukvårdsrådgivning eller sjukvårdsupplysning?

I hälso- och sjukvårdslagen kan man utläsa att sjukvård avser ”åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och skador, sjuktransporter samt omhändertagande av avlidna”. Det är en väldigt vid definition och för att avgöra om din plattform/app tillhandahåller hälso- och sjukvård är det viktigt att utgå från användarens perspektiv. Tillhandahåller plattformen/appen endast övningar som vem som helst kan ta del av utan att behöva skapa ett konto, identifiera sig eller betala för detta, rör det sig med stor sannolikhet inte om sjukvård utan snarare sjukvårdsupplysning och/eller sjukvårdsrådgivning. För att inte användare av plattformen/appen ska förväxla denna typ av tillhandahållande med sjukvård är det viktigt att ni tydligt förmedlar att informationen endast avser upplysning eller rådgivning och att användare som är i behov av sjukvård kontaktar en vårdgivare.

 

Tillhandahåller ni däremot en plattform/app med möjlighet att boka tid med exempelvis ansluten läkare för att få reda på vad smärta i magen beror på är det utredning och behandling av sjukdom i enlighet med hälso- och sjukvårdslagen som det rör sig om och anses därför vara hälso- och sjukvård.

 

Hälso- och sjukvård i lagens mening utförs av viss personal, nämligen:

 

  1. den som har legitimation för ett yrke inom hälso- och sjukvården,
  2. personal som är verksam vid sjukhus och andra vårdinrättningar och som medverkar i hälso- och sjukvård av patienter,
  3. den som i annat fall vid hälso- och sjukvård av patienter biträder en legitimerad yrkesutövare,
  4. apotekspersonal som tillverkar eller expedierar läkemedel eller lämnar råd och upplysningar,
  5. personal vid Giftinformationscentralen som lämnar råd och upplysningar, och
  6. personal vid larmcentral och sjukvårdsrådgivning som förmedlar hjälp eller lämnar råd och upplysningar till vårdsökande.

Hälso- och sjukvårdspersonal har ett ansvar att utföra sitt arbete i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet. Vidare bär hälso- och sjukvårdspersonal själv ansvaret för hur denne fullgör sina arbetsuppgifter. Det är väldigt lätt att hälso- och sjukvårdspersonal som yttrar sig i sin roll uppfattas som att tillhandahålla hälso- och sjukvård även om det är inom angränsande områden som normalt inte anses vara vård om någan annan icke-legitmierad personal utför verksamheten. Denna gränsdragning är således inte självklar om hälso- och sjukvårdspersonal utför t ex friskvård och coachning. Det krävs då en helhetsbedömning och särskilt ur användarens perspektiv.

 

Vad innebär det att vara vårdgivare?

Som vårdgivare står ni under Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) tillsyn. Detta innebär att ni måste registrera er som vårdgivare till IVO:s vårdgivarregister. Med det följer ett långtgående vårdgivaransvar där ni har skyldighet att:

 

  • Följa specifika regelverk såsom hälso- och sjukvårdslagen, patientdatalagen och patientsäkerhetslagen.
  • Följa de regler och föreskrifter som Socialstyrelsen tar fram.
  • Teckna en patientförsäkring innan verksamheten drar igång.
  • Anmälningsplikt vid allvarliga och negativa händelser med medicintekniska produkter till Läkemedelsverket och eller IVO.
  • Tillhandahålla ”god och säker vård”.
  • Utse ett dataskyddsombud i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR).

 

Som vårdgivaren ansvarar ni vidare för:

 

  • Verksamheten och patientsäkerheten.
  • Att verksamheten har ett ledningssystem som ska anpassas efter verksamhetens inriktning och omfattning. Det ska innehålla de processer och rutiner som behövs för att verksamheten ska hålla hög kvalitet.
  • Planera, leda och kontrollera verksamheten så att kraven på god hälso- och sjukvård upprätthålls.
  • Arbeta förebyggande för att minska risken för att patienter drabbas av vårdskador.
  • Utreda händelser som medfört vårdskada eller kunde gjort det.
  • Anmäla händelser som medfört eller kan medföra en allvarlig vårdskada till IVO.
  • Informera patienter som drabbats av vårdskada.
  • Dokumentera hur det organisatoriska ansvaret för patientsäkerhetsarbetet är fördelat inom verksamheten och årligen upprätta en patientsäkerhetsberättelse.
  • Ha dokumenterade processer och rutiner för journalföringen och behandling av personuppgifter. Det ska också finnas regler för vem som till exempel är behörig att dokumentera och läsa eller på annat sätt hantera uppgifterna. Ha systematisk logguppföljning, vilket betyder att ni ska logga aktiviteter i systemen där patientinformation behandlas.

 

Är ni vårdgivare?

Ansvaret som vårdgivare är som kan utläsas ovan långtgående. Om ni kommit fram till att det är hälso- och sjukvård ni tillhandahåller är nästa steg att avgöra vem som är vårdgivare – är det ni som plattform eller är det de som faktiskt utför vården?  Sammanför ni vårdgivare med patienter är ni bara att anse som en förmedlare på en delningsplattform. Då är det istället vårdgivarna sjäva som ska leva upp till kraven. Huruvida ni är en vårdgivare eller en delningsplattform avgörs av flera faktorer där en sammantagen bedömning göras från fall till fall. Följande indikerar dock på att ni är att anse som vårdgivare:

 

  1. Ni bestämmer priset för tjänsten samt att betalning sker till er från patienten där det i fakturan inte nämns någon annan leverantör än er (dvs. den som tillhandahållit vården).
  2. Ni bestämmer villkoren för tjänsten.
  3. Legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal driver bolaget.
  4. Ni äger tillgångarna som behövs för verksamheten, såsom journalsystem.
  5. Ni har en aktiv roll eller kontroll över patientens personuppgifter via plattformen/appen.
  6. Det föreligger ett anställningsförhållande mellan er och Experterna.

Motsatta förhållanden talar för att ni istället betraktas som en delningsplattform där istället Experten har vårdgivaransvaret. Det är viktigt att tydligt kommunicera för användarna vem det är som är vårdgivare.

 

Delningsplattform

En digital plattform som endast förmedlar vårdtjänster mellan patient och vårdgivare är typiskt sett att anse som en tillhandahållare av värdtjänster och hålls inte ansvarig som vårdgivare. En sådan plattform kallas enligt EU:s direktiv om elektronisk handel för ”delningsplattform”. Detta undantag från vårdgivaransvar gäller för verksamhet som enbart är av teknisk, automatisk och passiv natur. Detta är fallet om ni har kopplat ihop er plattform med olika Experter där Experterna är registrerade som vårdgivare i IVO:s vårdgivarregister, har tecknat en patientförsäkring samt att det tydligt framgår gentemot patienten att det är Experterna som är vårdgivare och inte ni.

 

Det är således patienten man vill skydda och möjligheten för dem att rikta sig mot rätt person för det fall det uppstår exempelvis en vårdskada. Det är dessa registrerade Experter som bär vårdgivaransvaret. Som delningsplattform har ni ändock ett ansvar att agera om ni får kännedom om att Experterna inte följer de lagar och föreskrifter som finns på hälso- och sjukvårdsområdet. Det är således viktigt att ni upprättar avtal med Experterna där det framgår att förutsättningen för samarbetet är att Experterna tillhandahåller god vård i enlighet med de lagar och föreskrifter som finns.

 

Pågående tillsyn av IVO

Utifrån en omfattande riskanalys så har IVO prioriterat sex riskområden som IVO kommer att arbeta särskilt med i nationellt samordnade tillsynsinsatser under 2018-2020. Ett av dessa riskområden är nätbaserade vårdtjänster och välfärdsteknik. Riskerna avser kortfattat följande: Risk för ökad förskrivning av läkemedel, hur handledning säkerhetsställs, svårare att diagnostisera utan fysiskt möte, problem med informationsöverföring, risker vid identitetskontroll av barn, utökad användning av välfärdsteknik, utmaningar med kompetensförsörjning, att digitala lösningarna på särskilda boenden kan bli tvingande eller begränsande för den enskilde på ett sätt som inte är tillåtet.

 

Som i ett led av ovanstående har IVO gjort en tillsyn av KRY (beslut 2018-08-29). KRY är anmälda som vårdgivare (experter är anställa) och har således ansvar att bland annat bedöma vilka processer och rutiner som behövs för att säkerhetsställa att verksamheten uppfyller de krav och mål som gäller enligt lagar och föreskrifter. Vårdgivarens ledningssystem ska användas för att systematiskt och fortlöpande utveckla och säkra verksamhetens kvalitet. IVO kom fram till att KRY har ett fungerande ledningssystem och bedriver systematiskt kvalitets- och patientsäkerhetsarbete som är känt av medarbetarna.

 

Sammanfattning

Gränsdragningen mellan vårdgivare och delningsplattform är viktig eftersom tvingande lagstiftning påför ett långtgående vårdgivaransvar på den aktör som de facto är att anse som vårdgivare. Bedömningen sker från fall till fall med en avvägning av flera olika faktorer. Mot bakgrund av ovanstående är den främsta indikatorn att ni är vårdgivare och inte Experterna, patientens perspektiv och dennes upplevelse vid användningen av plattformen/appen. Det är således avgörande att vara tydlig med den information som läggs upp på plattformen/appen samt i de allmänna villkoren m.m. att det är bokad Expert som är vårdgivare och till den som patienten ska vända sig till. Det är även viktigt att det tydligt framgår i avtalen med Experterna. Tillhandahållande av nätbaserade vårdtjänster är dock ett relativt nytt område med knapp vägledning som dessutom är under utredning. Beroende på IVO:s tillsyn framöver kan det framkomma andra kriterier vid bedömningen som kan verka som vägledning.

 

Resultatet av att inte anmäla sig som vårdgivare, trots att man är det, kan detta bli föremål för IVO:s tillsyn vilket givetvis innebär en negativ exponering mot marknaden och förtroendet för verksamheten.

 

Det är alltså viktigt att tidigt i utvecklingsprocessen göra sin analys om vilken roll man ska ha – vårdgivare eller delningsplattform – eftersom det har avgörande betydelse på hur tjänsten ska utformas. Kontakta oss gärna för vidare rådgivning inom ämnet.

Rulla till toppen