I den här artikelserien presenterar vi stöd till företagare kring den juridik som omger e-handel. Det handlar om krav på information, personuppgiftshantering, marknadsföring, leverantörsavtal och köpvillkor med mera. Särskilt nyttigt för dig som avser starta en webbutik och är ny ”att sälja saker på nätet”, men även för dig som ser ökad trafik på din webbplats. Utmaningar är också möjligheter. 


Marknadsföring är en konst som blir extra tydlig när man vill marknadsföra sig via de elektroniska kanalerna. Det som verkar vara enkelt vid första ögonkastet kommer att visa sig vara svårt när du väl står där med din kampanj. 

Varför? Jo, många antar att på Internet och de sociala kanalerna så:

  • gäller inte svenska regler, där gäller andra regler som har utarbetats av de som använder mediet. 
  • är det så enkelt och billigt att få ut ett budskap via de elektroniska kanalerna att man gärna skickar det till alla man kan tänka sig.

Tyvärr så stämmer inte detta. Det är därför som många bör inse att de kanske borde fundera på vad de gör och vad de vill säga när de genomför en marknadsföringskampanj. För även om internet och sociala medier erbjuder många fascinerande och roliga verktyg så är inte alla att rekommendera. Internet är inget laglöst land – marknadsföringslagen och GDPR är lika tillämpningsbara i dessa kanaler. 

Låt oss här ge dig några enkla regler att hålla dig till för att hålla dig på rätt sida om lagarna. 

Var ärlig i både ditt budskap och om vem du är som avsändare.

Enligt marknadsföringslagen så måste du vara tydlig med vem som är avsändare av ett marknadsföringsmeddelande, att budskapet är skickat i marknadsföringssyfte och att du inte överdriver för mycket. 

När du skickar ett meddelande, göm dig inte bakom en pseudonym eller ett falskt namn. Var öppen med vem du är och vilket företag som är avsändare. 

I själva ingressen till meddelandet, oavsett om det rör sig om headern i en e-post, annan kommunikationskanal eller rubriken på ett inlägg i sociala medier, så ska det tydligt framgå att det rör sig om marknadsföring. Du behöver inte skriva REKLAM med stora bokstäver, men låt det genom språkbruket framgå vad det är frågan om – ”10% rabatt om du handlar innan påsk” eller liknande ger mottagaren en klar uppfattning vad det rör sig om. 

När du beskriver ditt erbjudande – var ärlig med det du vill framföra.  Vi vet alla att man överdriver de goda egenskaperna i marknadsföring och jag brukar säga att det är OK med en vit lögn. Vad är då en vit lögn? Ett bra exempel är den med föräldern som säger till sitt barn att ”I vår familj äter vi endast godis på lördagar”, men samma person unnar sig en chokladbit när barnet har gått och lagt sig. Applicera det på din marknadsföring så hamnar du på en rimlig nivå!

Vill du jämföra din produkt/vara/tjänst med en som redan existerar på marknaden, då måste din jämförelse vara korrekt och mätbar. Se till att du verkligen har rätt i ditt påstående och var beredd på att du kommer att få mothugg. 

Ha koll på vem din mottagare är och var noggrann 

När vi använder oss av elektroniska kanaler blir det ofta en känsla av att det funkar med ”one size fits all”, dvs. vi skickar samma meddelande till alla. Men det är detta som gör att vissa brukar anses vara spammare – för den som avgör vem som är en spammare är mottagaren. Därför är det viktigt att du verkligen anpassar ditt budskap till den du skickar ditt meddelande till. Detta är enklare om du kan styra vem som är mottagaren av meddelandet, och detta kan du göra i de flesta sociala medier och via andra kommunikationsformer. Tänk därefter efter före vem som är din ideala mottagare. Är det Britta, 54 år, som bor i en villa i ett lugnt område eller Tage, 25 år, som bor i en lägenhet i en pulserande stadskärna. Dela upp dina mottagare därefter och anpassa budskapet. 

Förstå när samtycke krävs för att skicka marknadsföring

Be om samtycke för att få skicka marknadsföring till personen, men endast om det verkligen krävs. Enligt marknadsföringslagen krävs det ett i förväg inhämtat samtycke om du kommer att skicka oombedd marknadsföring till en fysisk person via e-post och SMS. Men detta gäller inte om mottagaren redan är din kund och du har fått dennes adress i samband med köpet eller om du kontaktar en person på dennes jobbadress och ditt budskap är relevant för mottagaren i dennes yrkesroll. 

Underlätta för mottagaren att opta-out

Är det så att du sysslar med en marknadsföringskanal där mottagaren har en möjlighet att tacka nej till framtida meddelanden från dig – gör det enkelt för mottagaren att tacka nej! Detta av två väldigt enkla skäl, dels är livet för kort att ödsla tid på de som inte är intresserade av vad du har att säga, dels så ska man som individ enligt GDPR kunna tacka nej till att ens personuppgifter används i marknadsföringssyfte. Se därför till att ha en fungerande rutin där du tvättar bort deras adresser från dina listor. 

Detta var ett antal svar på frågor som jag har fått under åren jag har jobbat med marknadsföring ur ett juridiskt perspektiv. Har du andra frågor som inte har besvarats eller vill att jag ska utveckla dessa tydligare – kontakta gärna mig eller någon av mina kollegor så hjälper vi dig gärna.

Av Axel Tandberg, marknadsrättsjurist PrivacyWorks/LWA


Tidigare artiklar ur vår e-handelserie:

Starta en e-handel – vad är allmänna villkor och varför behöver man det?
Rätt hanterad kunddata är den nya oljan

Rulla till toppen