Är ni i tankarna att starta en e-handel eller kanske expandera er befintliga e-handel och lansera på nya marknader? Känner ni motstånd i och med att ni vill undvika att öka logistik och annan administration, eller helt enkelt saknar tillräckligt kapital?

Då skulle s.k. dropshipping kunna vara den affärsmodell som får er att våga ta steget. I denna fjärde, och sista, del av vår e-handelsartikelserie tittar vi på dropshipping och de legala förutsättningarna för att lyckas.

Vad är dropshipping?

Dropshipping är ännu inte så utbrett i Sverige, men betydligt vanligare i andra länder såsom USA och Kina, både för e-handlare och leverantörer. Dropshipping går i korthet ut på att det är leverantören som tar över ansvaret för lagerhållning och logistik, men du som återförsäljare kan även lämna ifrån dig ansvaret för kundtjänst, reklamationsärenden och administration. I gengäld är den potentiella vinsten möjligen lägre, då det vanligaste upplägget är att ni som återförsäljare får en provision på de produkter som ni sålt. Å andra sidan så kan ni anpassa er verksamhet helt efter efterfrågan och ni slipper riskera att ha tagit på er en för stor kostym. Med rätt eftertanke och planering av inriktning och omfattningen av dropshipping, kan detta dock vara ett lönsamt och intressant alternativ till traditionell e-handel.

Lika viktigt som att planera strategi för dropshipping är att ni har kontroll på juridiken, så att inte ni möts av mindre trevliga överraskningar. Här bjuder vi på några tips som kan vara bra att ha i åtanke.

1. Skriv avtal med leverantören. Det är viktigt att ni känner att leverantören möter era förväntningar. Denne kommer ju att hantera era kunder. Säkerställ att garantier, returer, transportvillkor, support och service sker på sådana villkor som ni önskar. Hur ska exempelvis en reklamation ske och vem betalar frakten?

2. Dessutom får du tänka på att ångerrätt och konsumenträttsliga regler kanske inte är bekanta för leverantören. Detta behöver i så fall förtydligas i ert avtal.

3. Sedan är det viktigt att ni klargör hur kunduppgifterna (personuppgifterna) hanteras. Tänk på att kunduppgifterna kanske överförs till leverantören för att både köp och leverans ska kunna genomföras. Dataskyddsförordningen – GDPR – reglerar hur personuppgifter, dvs era kunders uppgifter, får hanteras och överföras till andra länder. Om inte GDPR följs riskeras både stora sanktionsavgifter, men även badwill. Det är ett krav att reglera detta med leverantören i ett avtal.

4. Om ni i er webbshop erbjuder varor från flera leverantörer, skulle detta kunna medföra att ett köp innehåller varor som ska levereras från olika leverantörer. Detta innebär olika leveransvillkor för kunden, vilket är viktigt att tydliggöra.

5. Tänk på att den prissättningen av ett köp slutligen kan bero på olika transportkostnader, men även på tullar och valutavariationer.

6. Tänk även på att använda er av rätt bilder i webbshopen, och att i avtalet med leverantören säkerställa att de bilder som ni får är fria att användas som ni vill. Vissa leverantörer kan lätt integreras i din webbshop för att underlätta detta.

7. Säkerställ att era skyldigheter gentemot kunden, exempelvis enligt avtal och konsumentskyddslagstiftning, inte går längre än de krav som ni kan ställa på leverantören/erna. Annars finns det risk att ni ändå tvingas fullgöra åtaganden mot era kunder, utan rätt till kompensation från leverantören.

Sammanfattningsvis innebär dropshipping en fantastisk potential för er som inte vill eller har möjlighet att sätta in en stor summa för att bygga och husera ett lager. För att lyckas är det dock viktigt att ni noga planerar upplägg, men även är noga med ansvarsfördelningen och avtal (både mot kunder och leverantörer) från början. Skriv ett tydligt avtal, och var säker på att ni förstår vad som gäller.

Av: David Ericson, LW Advisory

Vi på LW Advisory har samlad expertis av all slags avtalsrätt, och hjälper dig gärna framåt. Kontakta oss här för ett förutsättningslöst möte för att ta nästa steg i att expandera din webbshop.

Rulla till toppen